Monday, September 28, 2009

jari tunjuk!

selambat kembali!!

sudah puas raya sakan makan? masok balik kerja cari kerja.. bukan malas tapi malap sahaja.. permulaan yang bengap? saya buka suka-suka datang lambat.. keluar pagi ma.. mandi pagi!.. suku jalan, patah balik.. nah!! saya pikir!? gila apa? pegi kerja tak pakai stokin.. mustahil tak melecet.. pergi mampos puan pengarah.. saya lebih pentingkan kaki saya, tapa.. nanti saya isi borang lewat.. terimakasih.. ini kali pertama.. memang jalan raya dibina untuk jadi sesak.. sentuhan jari tunjuk terus pergi ke otak minda..

lalu, diberikan kita otak untuk kita bernafas lebih dari itu.. tunjuk saja satu jari.. ahh manusia dan tabiatnya sendiri.. satu tambah satu.. begitulah jawapannya.. semoga doa dari rakan dapat naikan peratusannya.. mula-mula tunjuk saja satu jari.. tak payah la nak lari.. tunjuk dekat sama pak polisi.. buat-buat takda mata.. sekali lagi!.. baru nak perasan.. dia tak nampak pon.. tapi dia boleh mendengar..cepat lagi cepat pecut laju kenderaan buatan malaysia..org kata dari mata boleh nampak tipu dan benar segalanya..tapi jatuh dan terasa juga bila orang tikam dari belakang.. pantang saya mereka berkata dari belakang..boleh pergi mati dan lepas ini saya takan bagi muka..



nah!!disini saja dapat saya luahkan cuma sedikit sakit hati kepada sesorang.. kelemahan saya tidak mampu bercakap depan mereka.. saya hanya berlakon saja.. anda ada masalah dengan saya? sila bercakap dengan saya.. kita boleh jernihkan keadaan.. kasi sedikit pemahaman kepada saya tentang anda, pemikiran saya memang lembab.. dan saya akui.. bukan nak pun untuk suruh mengetepikan kelembapan pemikiran saya dan bukan niat untuk anda kawal kelakuan dan perangai saya..tapi semuanya sudah dibuat dengan niat yang ikhlas dan ingin belajar..tapi inilah kehidupan di hujung jari tunjuk..

sekali lagi tunjuk jari tunjuk anda.. segalanya ada disana, selain dari mati hanya ketentuan ALLAH SWT.. dan ini saja kali terakhir saya mengikut jari tunjuk anda.. lepas ini.. mungkin tidak!..

p/s: segala nota buat sesorang yang berpengaruh..tiada kene mengena dengan mereka yang sudah tiada..

Friday, September 18, 2009

hari kemenangan!

maaf gambarajah lama tapi keadaan nya macam harini

sesudah dijanjikan pahala untuk kita yang berpuasa.. jadi inilah masanya semua umat islam merata dunia ini patut disambut dengan secara lembut dan aman.. kita tolak apa yang difikirkan kolot.. jadi la seorang yang beradat.. hormat dan maafkan la segala kesalahan hidupan ada.. mungkin ini la masa untuk kita jadi baik dan terus jadi baik.. bagi sebaliknya.. jadikan la ia satu titik untuk menjadi lebih matang.. segala onak dan jalan lurus akan begitu jika kita tetap begini.. hiburkan la hati umi,mak,ibu,mama,ayah,papa,kakak,abang,adik,
sedara,sepupu,sepapat semua.

jangan jadi lalai..eratkan la komuniti semangat kekeluargaan anda semua.. mungkin anda waras pada masa itu.. satu langkah kedepan dan bukan duduk teperuk seperti kera kelaparan yang pemalas.. duduk sekali sekala mengadap apa yang ada disekeliling.. hebahkan berita keriang untuk mereka.. mungkin mereka akan senang hati melihatnya.. selamat! itu lah keadaan syukur yang patut dilafaskan.. tarik nafas dalam-dalam hembus dengan hati yang tenang.. segala nikmat dari ALLAH SWT..


lihat saja wajah-wajah mereka.. mungkin itulah hari yang berlainan..mungkin itulah hari yang berlainan dari yang lain.. mungkin juga ia akan berlalu begitu saja.. harap maafkan kesalahan diriku.. hari lebaran kita bermula dari hari kemerdekaan.. rasa apa masa anda akan merasainya tika tiba masa sesuai semacam saya rasa sekarang.. lupakan segala salah dan silap mereka.. mereka memang begitu.. insaf ditengah jalan..

pada ini detik, selaga limpah ruah nikmat yang telah diberikan untuk saya insaf dan memaafkan kepada siapa?, apa?, cerita?, musuh atau tidak? satu lawan satu? yang akan atau tidak bertanya.. saya faham segala keadaan anda.. moga kita akan terus berkawan atau berlawan untuk keikhlasan dan kebaikan sesama kita.. sila jangan dengan diri peribadi sendiri.. jika ada yang termakan ayat pedas, bernanah, ditindas semua harap kita cita pergaulan yang harmoni..


dengan itu saya yang bernama ahmad nizar b. ashary atau amadd@maddradio ingin mengucapkan "selamat hari raya dan maaf zahir dan batin" semuanya yang dikasihi..

Sunday, September 13, 2009

abstrak saya

kegilaan malam selagi gelap hari bermahajarela.. siang hari diselang perut kosong dibulan mulia sekelian termulia.. siapa mana tahu tejadinya kejadian lima minit akan datang.. saya masih didalam rumah sejak petang tadi.. buka puasa juga ala kadar.. makan sikit sudah cukup untuk kenyang lapar lagi? mana lebihan makanan tadi? saya masih lapar.. hari ini sudah dikatakan berulang kali! tidak sama dengan semalam.. jadi saya mahu tiba diawangan sebelum matahari terbit dari orbit angkasa lepas..

buku kata itu!, surat khabar kata ini!..mana mahu dirujuk? harap2 kita tidak lari dari tajuk.. cerita sebenar sudah ditulis tuhan.. maka begitulah kita ikut cerita yang sudah tercatit.. satu masa dulu saya tidak ada akal fikiran..tapi kini lagi bertambah tiada akal fikiran.. bukan saya saja.. antara anda juga begitu.. jika begitu kita cari amal soleh yang lebih.. kita kongsi satu masa.. kita bawa untuk kehidupan seterusnya.. tenung sejenak khabar cerita masa dulu, mungkin ada satu hari kita diberi peluang, berdoalah moga ada peluang sebelah anda kembali..

cinta hari kalau boleh biarlah hari2.. semacam jalan raya tenang dipagi minggu..hanya ada kereta2 lama pergi kedai.. pusing2 sama juga kedai dipandu.. cuba tuka simpang, tengok apa yang ada disebelah jalan sana.. mungkin itu motif abstrak yang ada pada saya.. saya masih lagi menaip.. selagi tempat ini percuma di gunakan.. jiwa ini untuk hanya tidak tidur pada masa ini..

jika mahu menulis biarlah saya rasa saya seorang sahaja yang faham.. maka jika tidak anda juga sedang bosan membaca.. tempat ini bukan diari sebenar kehidupan sejati.. cuma masih ada yang dirasakan patut untuk tapisan.. 50 persent sudah cukup takat sebenar.. belakang lagi saya simpan untuk ratapan hati.. tapi jangan bimbang! kita semua ada akal fikiran.. guna sebaik mungkin..

Monday, September 07, 2009

apa hendak diklafisikasikan?

pergi mana? mahu saya pergi? saja2 buat saya membenci? yaa ampun pak jokoss.. saya dipindahkan ke hq kembali.. elok la tu.. terimakasih makcik pengarah.. jasamu akan dikenang, nampak sejuk sahaja hati dalam semacam debu api dineraka.. nah! saya luah kan sejenak didendangkan lagu alunan penyejuk hati..belakang cerita 16hb ako ditukar kembalik ke hq.. nak! tidak kena pergi jua mungkin saya tetap disana..

sudah kehabisan rokok, saya mahu beli stok baru itu tetap ruti harian.. pindah randah hanya sementara waktu.. mungkin ya firasat saya.. tapi lebih elok bertukar wajah.. keadaan sekarang masih dalam kawalan alat jauh.. saya masih ada rakit.. terimakasih kepada pelampung.. dan selepas itu saya akan berhenti berharap.. mungkin wajah nampak mendung.. tapi masih ada lampu amaran.. kali ini saya ikut saja.. siapa yang duduk? siapa yang bijak?

16 ke 17 ramadan.. segalanya bejalan lancar.. masih ditahap atas, moga genap sebulan.. tarawih masih belom dijalankan.. perancangan sudah ada, penyelarasanya masih tiada.. selepas ini.. kepada si cantik dan rupawan.. marilah kita buka fikiran.. jangan gila pangkat! buat kerja dengan tenang lagi bagus..